דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

הכשרת מנחים לטיפוח מודעות קשובה לילדים ונוער תכנית חד שנתית

רקע להכשרת מנחים לטיפוח מודעות קשובה לילדים ונוער

פעמים רבות נדרשים ילדים ונוער על ידי עולם המבוגרים "לשים לב" , "להתרכז". איש אינו מלמד אותם איך לעשות פעולות אלו מתוך הנחה שהן טבעיות ובהירות לכל. תרגול מיינדפולנס מטפח שני סוגי קשב מועילים: האחד ממוקד המסייע לריכוז וויסות גורמים מסיחים. השני, פתוח ומקבל המסייע בהרגעה, ניהול מצבי דחק ועבודה עם רגשות סוערים.

לאורך השנים על רקע צורך עולה ממערכות יחסים המערבות ילדים נוער ומבוגרים ,בבית, במערכות חינוך, במרכזים קהילתיים ובינם לבין עצמם התפתחו תרגולים מבוססי מיינדפולנס המתייחסים למרכיב ההתפתחותי של הילד. כיום מחקרים רבים מראים את ההשפעה המיטיבה של תרגול מגיל צעיר על נוכחות, ריכוז, בהירות מחשבה, ויסות רגשי, הכלה גדולה יותר של עצמנו ושל אחרים.

בתרגולי מיינדפולנס מושם דגש לא רק על עבודה עם הדפוסים האוטומטים אלא גם הפניית תשומת לב מודעת למה מתרחש ברגע הזה בתודעה ובגוף. ניתנים כלים להכרות קרובה עם ממדים קוגניטיביים רגשיים וגופניים, תוך דגש על התייחסות עצמית חומלת.
בתכנית זו נלמד את בסיס טיפוח מיומנויות מיינדפולנס ואופן העבודה עם ילדים ונוער באוכלוסיות שונות. עבודה עם ילדים בבית ספר יסודי ותיכון עם כלים אלה. עבודה עם ילדים עם שיתוק מוחין, עבודה במסגרת בריאות הנפש, עבודה במצבי טראומה ועבודת המבוגרים עם רגשות מאתגרים ופתרון קונפליקטים.

השיעורים יאפשרו הכרות עם מושגי יסוד ועם תרגולים פורמליים (מדיטציה) ולא פורמליים של מיינדפולנס. נברר יחד כיצד ניתן ליישם כלים של מיינדפולנס בעבודה כמטפלים/אנשי חינוך במערכת החינוך/במרפאות/במסגרות פרטניות ובחיי היומיום.

תתקיים תקשורת בין המשתתפים למנחים (מחוץ לשעות ההוראה של התכנית) לשם קידום תכנון היוזמה של המשתתפים במסגרת שבה היוזמה מבוצעת.
לימודים המשלבים לימוד מעמיק ותרגול מעשי .

נושאי הלימוד העיקריים:
● לימוד מיינדפולנס – תרגול
● דגשים בתרגול מיינדפולנס עם ילדים ונוער
● עבודה עם ילדים ונוער באופן ייחודי – בתי ספר, בריאות הנפש , צרכים מיוחדים, טראומה.
● הקניית מיומנויות של עבודה עם רגשות מאתגרים וקונפליקטים עבור הדמויות המבוגרות העובדות עם הילדים והנוער.
● חיבור למשאבים האישיים ועבודה איתם.
● שילוב אמנויות וכלים יצירתיים בעבודה.

באמצעות התכנית ילמדו תכנים שמטרתם להביא להכרות מעמיקה יותר עם טיפוח מיינדפולנס וכן להתנהלות מיטיבה יותר של המורים וההורים עם התלמידים, של התלמידים עם חבריהם ושל הצוותים מול ההורים שמובילה לשיפור האקלים במסגרות השונות.

במקביל ללימודים והתנסויות אלו יתכנן כל משתתפ\ת בשנה א' מיזם להתערבות חיצונית שילווה על יד צוות ההוראה. לבוחרים בשנה ב' תיושם היוזמה בשטח בליווי איש מקצוע מיומן.

מטרות התוכנית

  • לימוד וייצוב תרגול מיינדפולנס.
  • לימוד הגישה של מיינדפולנס עם ילדים ונוער.
  • להקנות למשתתפים כלים מובנים, מיומנויות ומשאבים שיסייעו להגיב לאירועי החיים באופן קשוב ובצורה מועילה.
  • פיתוח חווית נוכחות גופנית מודעת והנחת כוונה להתייחסות מותאמת יותר לעולם הפנימי ולדרישות הסביבתיות.
  • הטמעת עבודה באוריינטציה זו במסגרות המתאימות השונות.
  • הכרות מעמיקה עם הצרכים והמענה לאוכלוסיות השונות.

אוכלוסיית יעד

מורים, הורים, פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה, רופאים, יועצים חינוכיים, מרפאים בעיסוק, עובדי סיעוד ואנשי טיפול וסיוע והמעוניינים להרחיב את דרכי ההתערבות שלהם.
קבלה לתכנית מותנית בראיון אישי

דרישות

השתתפות פעילה בלפחות 80% מסך המפגשים, קריאת חומר לימוד, תרגול והשתתפות נוכחת בשיעורים.

שיטת לימוד

המפגשים יכללו רקע תיאורטי ולמידה חווייתית. המפגשים בקורס משלבים התנסויות אישיות וקבוצתיות, למידה תאורטית, תרגולי מיינדפולנס , תרגול אישי וקבוצתי, משימות בית. פיתוח יוזמה אישית ויישומה.

מבנה

שנה א

מודול 1
12 מפגשים, אחת לשבוע  בימי  חמישי   16:30-20:30
תאריכים : 7.10, 14.10, 21.10, 28.10, 4.11, 11.11, 18.11. 25.11, 9.12, 16.12, 23.12, 30.12
סה"כ: 64 שעות אקדמאיות.

מודול 2
12 מפגשים, אחת לשבוע  בימי  חמישי   16:30-20:30
תאריכים :6.1, 13.1, 20.1, 27.1, 3.2, 10.2, 17.2, 24.2, 3.3, 10.3, 24.3, 31.3
סה"כ: 64 שעות אקדמאיות.

שנה ב (אופציונלי)
סה"כ : 60 שעות אקדמאיות

תעודה

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל דרישות התכנית, תוענק לו תעודת השתתפות בקורס מנחי טיפוח מודעות קשובה לילדים ונוער מטעם מרכז שילוב.

הערות

קבלה לתכנית מותנית בראיון אישי

מרכז תכנית

גליה טיאנו רונן

צוות מרצים ומנחים

גליה טיאנו רונן

סופי ברזילי PhD

גלית קליגר PhD

רוית שוורץ

סיון רטמן חנוני MSCW

ד"ר רונית שלו

אריק מנדלבאום

דניאלה אילון PhD

טליה בוקובזה M.A

הדר בן מאיר

הכרות עם תיאוריות של מודעות קשובה והתנסות בתרגול המעשי.
הכרות עם אפשרויות המימוש של מודעות קשובה בתהליכים במסגרות השונות.
ליווי והדרכה של הסטודנטים בתכנון היוזמה במסגרות השונות.

נושאי לימוד מרכזיים

  • קורס מיינדפולנס - 10 מפגשים של 4 שעות הכולל עבודת גוף
  • 15 מפגשים המתחלקים באופן הבא : שעתיים של הוראה בנושאים שונים : הוראת מיינדפולנס לילדים ונוער,מיינדפולנס במערכת החינוך , העבודה עם ילדים ונוער באוכלוסיות שונות. שעה - תרגול והעמקה בתחום המיינדפולנס. שעה - יוגה ותנועה לילדים ונוער.
  • גיבוש יוזמת התערבות במסגרות השונות

לוחות זמנים

25 מפגשים, בימי שני, 16:30-20:30.

סה"כ שעות אקדמאיות

130 ש"א

תאריך פתיחה

23-11-2020

לפרטים והרשמה או כל שאלה

  • 04-9931110 | 050-8529455 | 050-8529239

    merkazshiluv1@gmail.com

    כפר תקווה, ת.ד 17, קריית טבעון

  • שלחו לי חדשות ועדכונים