דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

לימודי CBT מבוסס מיינדפולנס תכנית דו שנתית

רקע ללימודי CBT מבוסס מיינדפולנס

טיפול CBT הפך בשנים האחרונות לטיפול רווח ואפקטיבי בבעיות ומצבים שונים.
הוא התפתח מהמיקוד בשינוי מחשבתי להכרה בצורך לקבל ולהתבונן. מעבר זה, הוביל לתנועה מה- CBT הקלאסי (גל שני) לגישות חדשות הנקראות בשם כולל "גל שלישי".

בשנים האחרונות רווחות בשדה הטיפול גישות טיפוליות שונות, המתבססות על תרגול אינטנסיבי של התודעה, אשר מקורו במסורות רוחניות מן המזרח ובראשן המסורת הבודהיסטית. בין הנחקרות ובעלות היעילות המוכחת ביותר ניתן למצוא מגוון של פסיכותרפיות המכונות יחד "הגל השלישי" של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי. הגל השלישי כולל גישות כגון: טיפול בקבלה ומחויבות (ACT), הפחתת לחצים וחרדה באמצעות מיינדפולנס (MBSR), טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס (MBCT), וטיפול מטה-קוגניטיבי (MCT).

במרבית המקומות בהם נלמד טיפול מבוסס מיינדפולנס, הוא מנותק משורשיו העמוקים ומן הפסיכולוגיה הבודהיסטית, ונלמד ככלי לאימון קשבי-תודעתי. התוכנית המוצעת במרכז שילוב מבקשת לחבר בין השורשים העמוקים של גישות אלו לבין היישומיים הטיפוליים של תרגול מיינדפולנס בתוכנית לימוד של שנתיים עם אפשרות להמשך פרקטיקום להסמכה בשנה השלישית.

התכנית מוכרת ע"י איט"ה (האגודה הישראלית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי) .
תכנית זו הינה פרי פיתוח ויישום של מרכז שילוב ובליווי היחידה ללימודי המשך אוניברסיטת חיפה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.

מטרות התוכנית

המטרה המרכזית היא לאפשר תהליך אישי של היכרות מעמיקה עם הבסיס התיאורטי והמעשי של גישות "הגל השלישי" – הן מהזווית של הפסיכולוגיה הבודהיסטית (mindfulness) והן מהזווית של עקרונות היסוד של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. התכנית תאפשר לסטודנטים ליישם כלים טיפוליים בהשראת גישות אלו בעבודתם עם מטופלים בקליניקה, וככלי להתפתחות מקצועית-אישית.

המטרות הן:

  • לאפשר תהליך אישי של היכרות עם גישות "הגל השלישי" בטיפול CBT מבוסס מיינדפולנס.
  • להניח יסודות משולבים מהפסיכולוגיה הבודהיסטית ועקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי.
  • ללמד הלכה למעשה ולפתח מיומנות מיינדפולנס באמצעות תרגול אישי, זאת בהתאם לפרוטוקול MBSR/MBCT.
  • לאפשר התוודעות ויישום כלים טיפוליים בהשראת גישות אלו בעבודה עם מטופלים בקליניקה
  • לעבור פרקטיקום קצר בהדרכה בקבוצה בהטמעת כלים אלה בטיפול בקליניקה.
  • להציג את המרכיב התיאורטי הקליני הקושר מיינדפולנס לטיפול בחרדה, דיכאון, בהפחתת לחצים וניהול כעסים לאור הבסיס הבודהיסטי ותיאוריות CBT
  • התנסות ביישום הכלים שנלמדו בקורס דרך התבוננות מחודשת באירועי חיים והתערבויות "כאן ועכשיו"

אוכלוסיית יעד

מטפלים ואנשי מקצוע כגון: פסיכולוגים ועובדים סוציאליים , מטפלים בהבעה, פסיכותרפיסטים.

לוח זמנים

מפגשים שבועיים, המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 08:30-13:30

תעודה

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל דרישות התכנית, תוענק לו תעודה מטעם מרכז שילוב והיחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

  • התכנית מאושרת ע"י איט"ה.
  • לקבלת הסמכה, יידרשו הלומדים לעמוד בדרישות איט"ה.
  • במידה ותתגבש קבוצת המשך לשנה ג', היא תוכל להמשיך ולקבל הדרכה בקבוצה והדרכה פרטנית להשלמת שעות ההסמכה.

מרכז אקדמי

יסמין פולדר הד PhD

צוות מרצים ומנחים

יסמין פולדר הד PhD

מיכל כהן M.A

טלי הלמן מור M.A

רוזנה ג'וסמן M.S.W

שנה א שנה ב

שנת הלימודים הראשונה נפתחת בלימודי פסיכולוגיה בודהיסטית אשר תתווה את הבסיס ללימוד מיינדפולנס על הקשריו השונים והרחבים. בהמשך, נלמדת יחידה, הבנויה משילוב של תרגול מיינדפולנס ומבוא לטיפול קוגנטיבי התנהגותי. במסגרת המבוא נלמד את העקרונות התאורטיים והכלים המעשיים העומדים בבסיס טיפול CBT. הלמידה תמשיך ביחידת טיפול בקבלה ומחויבות ACT . באמצע השנה יצאו הלומדים לרטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית.

בסוף שנת הלימודים הראשונה, יידרשו התלמידים להציג עבודה טיפולית עם שני מטופלים. העבודה תלווה בהדרכה בקבוצה מהסמסטר השני.

קורסים וסדנאות

  • פסיכולוגיה בודהיסטית
  • יסודות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי
  • ACT
  • פרקטיקום שנה א CBT מבוסס מיינדפולנס
  • רטריט שנה א CBT מבוסס מיינדפולנס

דרישות

בסוף שנת הלימודים הראשונה יידרשו התלמידים להציג עבודה טיפולית עם שני מטופלים. העבודה תלווה בפרקטיקום בקבוצה מהסימסטר השני.

מטלות כתבה לסיום שנה א':
המטרה: שילוב בין החומר הנלמד לפרקטיקה בטיפול.
הגשת תיאור מקרה שיכלול: תיאור המטופל, הטיפול ותוצאותיו. זאת בעזרת השפה והמונחים של הגישות הטיפוליות שנלמדו בשנה א' אורך העבודה 4-5 עמודים

לוחות זמנים

מפגשים שבועיים,
המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 08:30-13:30, קורס mbsr יתקיים בימי ב', בין השעות 15:30-20:30, וששת מפגשי הפרקטיקום בשעות 09:00-13:30

סה"כ שעות אקדמאיות

שעות לימוד אקדמיות בשנה 200

תאריך פתיחה

05-11-2018

שנת הלימודים השנייה מאפשרת העמקה בתיאוריה ויישום מבחינת הגישה הקונטיבית התנהגותית ו"גל שלישי". השנה תיפתח ביחידת העמקה של תיאוריה ויישום טיפולי קוגניטיבי התנהגותי להפרעות כגון: הפרעות חרדה, הפרעות טורדנות וחרדה. בהמשך תילמד יחידה של ויסות רגשי ופסיכופיזיולוגי, המציגה גישות טיפוליות לקשיי ויסות במגוון הפרעות פסיכולוגיות. היחידה משלבת את גישת ה- insight dialogue כוויסות בתקשורת ומערכות יחסים. היא יוצקת יסודות מיינדפולנס אל תוך דיאלוג בין אישי מעמיק, אימון בעבודה מטא-קוגניטיבית ויציאה מחשיבה אוטומטית וסכמות אוטומטיות בסיוע לתהליכי הפרדה קוגניטיבית. התכנית מסתיימת ביחידת לימוד של פרקטיקה יעילה ומוכחת מחקרית "הפחתת לחצים באמצעות מודעות קשובה" (MBSR). השנה כולה תלווה ביחידת הדרכה קבוצתית והדרכה פרטנית בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס מיינדפולנס. באמצע השנה יצאו הלומדים לרטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית.

הטיפולים ילוו בהדרכה פרטנית שניתנת מחוץ למסגרת ההכשרה בהדרכה קבוצתית שניתנת במסגרת ההכשרה.
*הדרישה כוללת הגשת תיאור מקרה מפורט אחד למדריך הפרטני.

קורסים וסדנאות

  • רטריט שנה ב CBT מבוסס מיינדפולנס
  • ACT
  • Insight dialogue
  • תיאוריה ויישום טיפול קוגניטיבי התנהגותי להפרעות חרדה, OCD , PTSD

דרישות

בסיום השנה השנייה, התלמידים יידרשו לעבודה טיפולית עם 4 מטופלים לפחות. התלמידים ימצאו את מקום ההתנסות שלהם באופן עצמאי, עם תמיכה מטעם מרכז שילוב.
הטיפולים ילוו בהדרכה פרטנית שניתנת מחוץ למסגרת ההכשרה בהדרכה קבוצתית שניתנת במסגרת ההכשרה. *הדרישה כוללת הגשת תיאור מקרה מפורט אחד למדריך הפרטני.

הכשרה מעשית לסיום התכנית תכלול:
1. מינימום 75 שעות טיפול ישיר המאושרות על ידי המדריך הפרטני (במסגרת התכנית)
2. מינימום 36 שעות של הדרכה פרטנית בשנתיים המלצה ל 12 שעות הדרכה פרטנית בשנה א ו-24 שעות הדרכה פרטנית בשנה ב (מחוץ למסגרת התכנית)
3. מינימום טיפול ב-6 מטופלים בשנתיים (במסגרת התכנית)
4. 80 שעות הדרכה בקבוצה בשנתיים (במסגרת התכנית)

מטלות כתיבה לסיום שנה ב' :
המטרה: העמקת הבנת הטיפול תוך רפלקציה עצמית.
הגשת תיאור מקרה מעמיק המתייחס לעבודה הטיפולית
רפלקציה עצמית על תהליך שעבר המטפל בתקופת הכשרתו דרך הקישור לארוע הטיפולי הנבחר.

לוחות זמנים

מפגשים שבועיים,
המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 08:30-15:00, וחמישה עשר מפגשי הפרקטיקום בשעות 12:30-15:30

סה"כ שעות אקדמאיות

שעות לימוד אקדמיות בשנה 220

תאריך פתיחה

05-11-2018

הערות

במידה ותתגבש קבוצת המשך לשנה ג', היא תוכל להמשיך ולקבל הדרכה בקבוצה והדרכה פרטנית להשלמת שעות ההסמכה בתכנית.

לפרטים והרשמה או כל שאלה

  • 04-9931110 | 050-8529455 | 050-8529239

    merkazshiluv1@gmail.com

    כפר תקווה, ת.ד 17, קריית טבעון

  • שלחו לי חדשות ועדכונים