דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)
CBT, טיפול התנהגותי קוגניטיבי

לימודי CBT ואקט מוכר ע"י איט"ה תכנית דו שנתית

רקע ללימודי CBT ואקט מוכר ע"י איט"ה

לתכנית ההסבה לבעלי תואר אקדמי שאינו תואר טיפולי - לחצ.י כאן

טיפול CBT הפך בשנים האחרונות לטיפול הרווח והאפקטיבי להתמודדות עם בעיות ומצבים רבים ושונים. זהו הטיפול היעיל ביותר כיום למגוון רחב של קשיים רגשיים ובעיות נפשיות.
בעשור האחרון התפתח הCBT מהמיקוד בשינוי מחשבתי להכרה בצורך לקבל, להתבונן ולשהות עם קושי וכאב. מעבר זה הוביל לתנועה מה- CBT הקלאסי (גל שני) לגישות חדשות הנקראות בשם כולל "גל שלישי".

ישנן תכניות לימוד CBT רבות ברחבי הארץ, אך זו התכנית היחידה ששמה לה למטרה ללמוד CBT באופן שמחבר בין הידע הנרחב בשיטות טיפול מבוססות מחקר לבין השורשים העמוקים של עולם הפסיכולוגיה הבודהיסטית. שילוב זה מוביל להתמקדות בגישות גל שלישי, בדגש על טיפול קבלה ומחויבות (ACT).

המטרה המרכזית של התכנית היא לאפשר ללומדים לפתח את היצירתיות והגמישות, ביחד עם העומק והתבונה הדרושים לביצוע טיפול יעיל שמאפשר הפחתת סבל אמתית אצל המטופלים והמטופלות שלנו.

מוצעת בזאת תכנית לימוד של שנתיים עם אפשרות להמשך לימודי ACT ופרקטיקום להסמכה בשנה השלישית.

תכנית זו הינה פרי פיתוח ויישום של מרכז שילוב ובליווי היחידה ללימודי המשך אוניברסיטת חיפה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.
התכנית מוכרת על ידי איט"ה כתכנית הכשרה פורמאלית ב-CBT

מטרות התוכנית

המטרה המרכזית היא לאפשר תהליך אישי של היכרות מעמיקה עם הבסיס התיאורטי והמעשי של גישות "הגל השלישי" – הן מהזווית של הפסיכולוגיה הבודהיסטית (mindfulness) והן מהזווית של עקרונות היסוד של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. התכנית תאפשר לסטודנטים ליישם כלים טיפוליים בהשראת גישות אלו בעבודתם עם מטופלים בקליניקה, וככלי להתפתחות מקצועית-אישית.

המטרות הן:

  • לאפשר תהליך אישי של היכרות עם שיטת הטיפול של CBT מבוסס מיינדפולנס וגישות "הגל השלישי" בטיפול.
  • להניח יסודות משולבים מהפסיכולוגיה הבודהיסטית ועקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי.
  • ללמד הלכה למעשה ולפתח מיומנות מיינדפולנס באמצעות תרגול אישי, זאת בהתאם לפרוטוקולים מבוססי מיינדפולנס תוך יישמם בפועל.
  • לאפשר התוודעות ויישום כלים טיפוליים בהשראת גישות אלו בעבודה עם מטופלים בקליניקה.
  • הדרכה בקבוצה שמטרתה הטמעת כלים אלה בטיפול.
  • הצגת הבסיס התיאורטי והקליני הקושר מיינדפולנס לטיפול בחרדה, דיכאון, הפחתת לחצים וניהול כעסים.
  • התנסות ביישום הכלים שנלמדו בקורס דרך התבוננות מחודשת באירועי חיים והתערבויות "כאן ועכשיו"

שנה א' - כוללת 237 שעות לימוד הוראה תיאורטית (125 שעות), תרגול מעשי והתנסות (100 שעות), הדרכה בקבוצה קטנה (12 שעות).
מפגשים שבועיים, המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 15:30-20:30.
שנת הלימודים הראשונה נפתחת בלימודי פסיכולוגיה בודהיסטית אשר תתווה את הבסיס ללימוד מיינדפולנס על הקשריו השונים והרחבים. בהמשך, נלמדת יחידה, הבנויה משילוב של תרגול מיינדפולנס ומבוא לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. במסגרת המבוא נלמד את העקרונות התאורטיים והכלים המעשיים העומדים בבסיס טיפול CBT. הלמידה תמשיך ביחידת טיפול בקבלה ומחויבות ACT ובקורס המשלב CBT ומיינדפולנס דרך המודל הטראנסדיאגנוסטי של בארלו. באמצע השנה יצאו הלומדים לרטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית. לאחר מכן תהיה יחידה של הדרכה קבוצתית בה יוכלו התלמידים ליישם ולתרגל את הנלמד במהלך השנה.

שנה ב' – כוללת 238 שעות לימוד הוראה תיאורטית (125שעות),  תרגול מעשי והתנסות (100 שעות), הדרכה בקבוצה קטנה (13 שעות).
מפגשים חד שבועיים, המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 15:30-20:30.שנת הלימודים השנייה מאפשרת העמקה בתיאוריה ויישום מבחינת הגישה הקוגניטיבית התנהגותית ו"הגל שלישי". השנה תיפתח ביחידת העמקה של לימודי CBT מתקדמים בהן ניגש להפרעות מורכבות יותר ותרגול מעמיק של הגישה. לאחר מכן נלמד קורס בויסות רגשי ופסיכופיזיולוגי, המציג גישות טיפוליות לקשיי ויסות במגוון הפרעות פסיכולוגיות. קורס זה משלב את גישת ה- insight dialogue  כוויסות בתקשורת ומערכות יחסים. התכנית ממשיכה עם יחידת לימוד של "המשגת מקרה" בגישת ACT המאפשרת ללומדים לעשות אינטגרציה של החומר הנלמד ולשכלל את יכולתם להמשיג ולהבין מקרים דרך גישת אקט. התכנית מסתיימת עם יחידת לימוד של פרקטיקה יעילה ומוכחת מחקרית מעולם הגל השלישי "טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס – MBCT".  השנה כולה תלווה ביחידת הדרכה קבוצתית והדרכה פרטנית בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס מיינדפולנס. באמצע השנה יצאו הלומדים לרטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית.

 

שנה ג׳אופציונלית. שנת העשרה והעמקה בעולמות ה- ACT ו- FAP. שנה זו פתוחה לכל תלמידי בית הספר לפסיכותרפיה במרכז שילוב. בשנה זו ניתן להירשם לכל השנה ולכל קורס בנפרד.תכנית הלימודים המוצעת בשנה זו היא תכנית חדשנית ראשונה מסוגה בארץ, המוקדשת לטיפול ACT וסיביטי תהליכי, ומכוונת ללמידה של התערבויות מעולם מדעי ההתנהגות הקונטקסטואליים (Contextual Behavioral Sciences - CBS).
תכנית הלימודים בשנה זו, שמה דגש על פיתוח גמישות פסיכולוגית בכל תחומי החיים, על ידי התקרבות למה שחשוב, תוך כדי מפגש אמתי עם רגשות, מחשבות, וחוויות – של המטפל והמטופל גם יחד.

גישות טיפול מבוססות מחקר עוברות תהליך של התחדשות והתפתחות מתמדת. בשנים האחרונות הטיפול הממוקד והאקטיבי שם דגש על מספר צירים מרכזיים בעבודה הטיפולית: התערבויות קוגניטיביות והתנהגותיות, כישורי מיינדפולנס, חמלה, קבלה, ונוכחות מלאה כאן ועכשיו בחדר הטיפול.

תכנית הלימודים בכללותה היא תכנית חווייתית ומרגשת המתחילה עם קורס מתקדם משולב של ACT וניתוח התנהגות למטפלים. קורס זה מאפשר היכרות מעמיקה עם השפה ההתנהגותית מבוססת הקשר, המאפשרת שיח חדש של שינוי טיפולי, ויישום טכניקות טיפוליות מעולם ה-CBS.

לאחר מכן נצלול לקורס פסיכותרפיה אנליטית פונקציונלית (FAP – Functional Analytic Psychotherapy). זהו קורס בו לומדים באופן חווייתי ליישם עקרונות התנהגותיים בעבודה על קשיים במערכות יחסים, דרך התבוננות במערכת היחסים הטיפולית באופן פתוח וכנה.

סה״כ כוללת התכנית הדו-שנתית 475 שעות.

 

אוכלוסיית יעד

כל מי שיכול להיות מוכר איט"ה כחבר מומחה או חבר שעוסק ב-CBT בתחום מקצועו: בעלי תואר טיפולי בעלי רישיון מקצוע (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, פסיכיאטרים, קרימינולוגיים קליניים, ומטפלים באומנויות) וכן בעלי רישיון במקצועות נוספים אשר עומדים בקריטריונים להתקבל לאיט״ה (יעוץ חינוכי MA, חינוך המיוחד MA, סיעוד, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת).

דרישות

דרישות

  • נוכחות – לפחות 80% משעות הלימוד
  • התנסות בקורסים וקריאת החומר הביבליוגרפי

הכשרה מעשית והדרכות

שנה א'
בסוף שנת הלימודים הראשונה, יידרשו התלמידים להציג עבודה טיפולית עם שני מטופלים. העבודה תלווה בהדרכה בקבוצה מהסמסטר השני.

שנה ב'
עד לסיום השנה השנייה, התלמידים יידרשו לעבודה טיפולית עם עוד 6 מטופלים לפחות. התלמידים ימצאו את מקום ההתנסות שלהם באופן עצמאי, עם תמיכה מטעם מרכז שילוב.

הטיפולים ילוו בהדרכה פרטנית שניתנת מחוץ למסגרת תכנית ההכשרה, ובתשלום ישיר בין המודרך למדריך מחוץ לשכר הלימוד, ובהדרכה קבוצתית שניתנת במסגרת ההכשרה והמשולמת במסגרת שכר הלימוד. *הדרישה כוללת הגשת תיאור מקרה מפורט אחד למדריך הפרטני.

סך דרישות ההכשרה המעשית לסיום ההכשרה בתכנית:

  1. מינימום 75 שעות טיפול ישיר המאושרות על ידי המדריך הפרטני (במסגרת התכנית)
  2. מינימום 25 שעות של הדרכה פרטנית בשנתיים המלצה ל 12 שעות הדרכה פרטנית בשנה א ו-13 שעות הדרכה פרטנית בשנה ב (תשלום מחוץ למסגרת התכנית ואינו כלול בעלות הקורס)
  3. מינימום טיפול ב-8 מטופלים בשנתיים (במסגרת התכנית)
  4. 25 שעות הדרכה בקבוצה של עד 4 משתתפים בשנתיים (במסגרת התכנית, כלול בעלות הקורס)

מטלות כתבה לסיום שנה א':

המטרה: שילוב בין החומר הנלמד לפרקטיקה בטיפול.
הצגת מקרה בקבוצת ההדרכה שיכלול: תיאור המטופל והבעיה בעזרת השפה והמונחים של הגישות הטיפוליות שנלמדו בשנה א'

מטלות כתיבה לסיום שנה ב' :
המטרה: העמקת הבנת הטיפול תוך רפלקציה עצמית.
הגשת תיאור מקרה מעמיק המתייחס לעבודה הטיפולית
רפלקציה עצמית על תהליך שעבר המטפל בתקופת הכשרתו דרך הקישור לאירוע הטיפולי הנבחר.

לוח זמנים

מפגשים שבועיים, המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 15:30-20:30
תאריך התחלה: 27.10.25

תעודה

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל דרישות התכנית, תוענק לו תעודה מטעם מרכז שילוב והיחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

שימו לב!
כדי להתקבל לחברות באיט"ה ולהכרה כמטפלי CBT בתחום מומחיותם יש לעמוד בקריטריונים המפורסמים באתר איט"ה והקריטריונים המפורסמים באתר הזה הם המחייבים: https://www.itacbt.co.il

הערות

תהליך ההרשמה

המעוניינים להירשם לתכנית הדו שנתית מתבקשים:

  • למלא את טופס הרישום – בקישור כאן.
  • שליחת קורות חיים מקצועיים למייל merkazshiluv1@gmail.com
  • תשלום דמי רישום בסך 450 שח לפני הזימון לראיון אישי (דמי הרישום אינם מוחזרים, גם במקרה של אי קבלה לתכנית).
  • הקבלה לתכנית הינה על סמך ניסיון מקצועי, המלצות וראיון אישי.

הערות נוספות

  • המעבר לשנה ב' בכל התוכניות תלוי במספר המשתתפים.
  • התכנית מאושרת ע"י  איט"ה.
  • ייתכנו שינויים במרצים ובמועדים מסוימים.
  • לקבלת הסמכה, יידרשו הלומדים לעמוד בדרישות איט"ה והתהליך השלמת הדרישות הן באחריות הלומד.
  • תקופת קורונה/ מלחמה / תקופה דומה לה:  בכפוף להנחיות משרד הבריאות ובשיקול הנהלת מרכז שילוב, ייתכן והלימודים כולם או חלקם יתקיימו באמצעים מקוונים מרחוק. מרכז שילוב ערוך טכנית ומתודולוגית לקיים את הלימודים בכל תנאי ובכל הרכב כזה או אחר בהתאם לשיקולים המקצועיים של צוות הנהלה. המעבר ללמידה בזום הוא חלק בלתי נפרד מה "כאן עכשיו" של תקופתנו ולכן מהותית וגם חוזית כל מעבר ללמידה מרחוק לא יהווה הפרת חוזה או עילה להחזר כספי בגין הלימודים שימשיכו כסדרם

מרכז אקדמי

דר׳ יסמין פולדר הד

צוות מרצים ומנחים

דר׳ יסמין פולדר הד

יששכר עשת M.A

אלהיה אייל מור

אורן גרסטנהייבר

קרן ניסן-אילסר

עופר כהן

שנה א שנה ב

שנת הלימודים הראשונה נפתחת בלימודי פסיכולוגיה בודהיסטית אשר תתווה את הבסיס ללימוד מיינדפולנס על הקשריו השונים והרחבים. בהמשך,  נלמדת יחידה, הבנויה משילוב של תרגול מיינדפולנס ומבוא לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. במסגרת המבוא נלמד את העקרונות התאורטיים והכלים המעשיים העומדים בבסיס טיפול CBT. הלמידה תמשיך ביחידת טיפול בקבלה ומחויבות ACT. באמצע השנה יצאו הלומדים לרטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית. לאחר מכן תהיה יחידה של הדרכה קבוצתית בה יוכלו התלמידים ליישם ולתרגל את הנלמד במהלך השנה.

קורסים וסדנאות

  • פסיכולוגיה בודהיסטית
  • יסודות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי
  • ACT
  • פרקטיקום שנה א CBT מבוסס מיינדפולנס
  • רטריט שנה א CBT מבוסס מיינדפולנס

דרישות

בסוף שנת הלימודים הראשונה יידרשו התלמידים להציג עבודה טיפולית עם שני מטופלים. העבודה תלווה בפרקטיקום בקבוצה מהסימסטר השני.

מטלות כתבה לסיום שנה א':
המטרה: שילוב בין החומר הנלמד לפרקטיקה בטיפול.
הגשת תיאור מקרה שיכלול: תיאור המטופל, הטיפול ותוצאותיו. זאת בעזרת השפה והמונחים של הגישות הטיפוליות שנלמדו בשנה א'

לוחות זמנים

מפגשים שבועיים,
המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 08:30-13:30.

סה"כ שעות אקדמאיות

שעות לימוד אקדמיות בשנה 200

שנת הלימודים השנייה מאפשרת העמקה בתיאוריה ויישום מבחינת הגישה הקוגנטיבית התנהגותית ו"גל שלישי". השנה תיפתח ביחידת העמקה של תיאוריה ויישום טיפולי קוגניטיבי התנהגותי. בהמשך תילמד יחידה של ויסות רגשי ופסיכופיזיולוגי, המציגה גישות טיפוליות לקשיי ויסות במגוון הפרעות פסיכולוגיות. היחידה משלבת את גישת ה- insight dialogue  כוויסות בתקשורת ומערכות יחסים. היא יוצקת יסודות מיינדפולנס אל תוך דיאלוג בין אישי מעמיק, אימון בעבודה מטא-קוגניטיבית ויציאה מחשיבה אוטומטית וסכמות אוטומטיות בסיוע לתהליכי הפרדה קוגניטיבית. התכנית מסתיימת ביחידת לימוד של פרקטיקה יעילה ומוכחת מחקרית "הפחתת לחצים באמצעות מודעות קשובה" (MBSR). השנה כולה תלווה ביחידת הדרכה קבוצתית והדרכה פרטנית בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס מיינדפולנס. באמצע השנה יצאו הלומדים לרטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית.

קורסים וסדנאות

  • רטריט שנה ב CBT מבוסס מיינדפולנס
  • ACT
  • Insight dialogue
  • תיאוריה ויישום טיפול קוגניטיבי התנהגותי להפרעות חרדה, OCD , PTSD

דרישות

עד לסיום השנה השנייה, התלמידים יידרשו לעבודה טיפולית עם 4 מטופלים לפחות. התלמידים ימצאו את מקום ההתנסות שלהם באופן עצמאי, עם תמיכה מטעם מרכז שילוב.

הטיפולים ילוו בהדרכה פרטנית שניתנת מחוץ למסגרת תכנית ההכשרה, ובתשלום ישיר בין המודרך למדריך מחוץ לשכר הלימוד, ובהדרכה קבוצתית שניתנת במסגרת ההכשרה והמשולמת במסגרת שכר הלימוד. *הדרישה כוללת הגשת תיאור מקרה מפורט אחד למדריך הפרטני.

סך דרישות ההכשרה המעשית לסיום ההכשרה בתכנית:

  1. מינימום 75 שעות טיפול ישיר המאושרות על ידי המדריך הפרטני (במסגרת התכנית)
  2. מינימום 25 שעות של הדרכה פרטנית בשנתיים המלצה ל 12 שעות הדרכה פרטנית בשנה א ו-13 שעות הדרכה פרטנית בשנה ב (תשלום מחוץ למסגרת התשלום לתכנית ואינו כלול בעלות הקורס)
  3. מינימום טיפול ב-6 מטופלים בשנתיים (במסגרת התכנית)
  4. 25 שעות הדרכה בקבוצה של עד 4 משתתפים בשנתיים (במסגרת התכנית, כלול בעלות הקורס)

לוחות זמנים

מפגשים שבועיים,
המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 08:30-13:30

סה"כ שעות אקדמאיות

שעות לימוד אקדמיות בשנה 200

הערות

במידה ותתגבש קבוצת המשך לשנה ג', היא תוכל להמשיך ולקבל הדרכה בקבוצה והדרכה פרטנית להשלמת שעות ההסמכה בתכנית.

לפרטים והרשמה או כל שאלה

  • 04-9931110 | 050-8529239

    merkazshiluv1@gmail.com

    כפר תקווה, ת.ד 17, קריית טבעון

  • טופס יצירת קשר