דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

פסיכותרפיה CBT מבוסס מיינדפולנס ואקט תכנית תלת שנתית

רקע לפסיכותרפיה CBT מבוסס מיינדפולנס ואקט

להרשמה ליום ההיכרות עם התכנית ברביעי 29/05, ב-16:00, בזום

טיפול CBT הפך בשנים האחרונות לטיפול הרווח והאפקטיבי להתמודדות עם בעיות ומצבים רבים ושונים. זהו הטיפול היעיל ביותר כיום למגוון רחב של קשיים רגשיים ובעיות נפשיות.

עולם הטיפול מבוסס מחקר עובר תהליך של התחדשות והתפתחות מתמדת. בשנים האחרונות הטיפול הממוקד והאקטיבי שם דגש על מספר צירים מרכזיים בעבודה הטיפולית: התערבויות קוגניטיביות והתנהגותיות, כישורי מיינדפולנס, חמלה, קבלה, ונוכחות מלאה "כאן ועכשיו" בחדר הטיפול.

התוכנית המוצעת במרכז שילוב, מבקשת לחבר בין השורשים העמוקים של גישות אלו לבין היישומיים הטיפוליים של תרגול מיינדפולנס.

ההתפתחות המשמעותית האחרונה בגישות CBT הגל השלישי הינן גישות מבוססות תהליך.

גישות מבוססות תהליך כגון: ACT  ו-FAP הינן גישות מתקדמות המשלבות התערבויות קוגניטיביות התנהגותיות בעולם של משמעות, חמלה וערכים.

גישות מבוססות תהלליך (Process Based Therapy, Process CBT) נחקרות כעת בכל העולם ומקבלות ביסוס מחקרי נרחב בטיפול בבעיות רבות ושונות ובאוכלוסיות מגוונות. זוהי התפתחות מבורכת של ה-CBT לכיוון גישה טראנס-דיאגנוסטית יעילה, מוכחת מחקרית ובה בעת גם אידיוסינקרטית למטופל.

התכנית המוצעת כאן היא תכנית חדשנית ראשונה מסוגה בארץ. היא עומדת על בסיסי התפתחות הגל השלישי של ה-CBT ובהמשכה מוקדשת לטיפול ברוח ACT ו-CBT תהליכי. התכנית מכוונת ללמידה של התערבויות מעולם הCBT ומדעי ההתנהגות הקונטקסטואליים (Contextual Behavioral Sciences - CBS).

התכנית שמה דגש על פיתוח גמישות פסיכולוגית בכל תחומי החיים, על ידי התקרבות למה שחשוב, תוך כדי מפגש אמתי עם רגשות, מחשבות, וחוויות – של המטפל והמטופל גם יחד.

תכנית זו הינה פרי פיתוח ויישום של מרכז שילוב ובליווי אקדמי של היחידה ללימודי המשך אוניברסיטת חיפה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.
התכנית מוכרת על ידי איגוד ישראלי רב תחומי לפסיכותרפיה.

קורסים נלמדים
שנה א'

  • פסיכולוגיה בודהיסטית והקשרה לטיפול: קורס מבוא
  • מבוא לטיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס מיינדפולנס: עקרונות תיאורטיים וכלים יישומיים
  • טיפול בקבלה ומחוייבות (אקט): עקרונות ויישומים של הגישה
  • חיבור בין cbt ואקט: גישות טרנס דיאגנוסטיות של הגל השלישי בהקשר נוירופיזיולוגי
  • הדרכה קלינית בקבוצה קטנה
  • ויסות רגשי פסיכופיזיולוגי: גישות טיפוליות למגוון

שנה ב'

השנה מתמקדת בהעמקה תיאורטית ויישות הגישה הקוגניטיבית התנהגותית וגל שלישי.

שנת הלימודים השנייה מאפשרת העמקה בתיאוריה ויישום מבחינת הגישה הקוגניטיבית התנהגותית ו"גל שלישי". השנה תיפתח ביחידה של ויסות רגשי ופסיכופיזיולוגי, המציגה גישות טיפוליות לקשיי ויסות במגוון הפרעות פסיכולוגיות. היחידה משלבת את גישת ה- insight dialogue  כוויסות בתקשורת ובמערכות יחסים. היא יוצקת יסודות מיינדפולנס אל תוך דיאלוג בין אישי מעמיק, אימון בעבודה מטא-קוגניטיבית ויציאה מחשיבה אוטומטית וסכמות אוטומטיות בסיוע לתהליכי הפרדה קוגניטיבית. התכנית ממשיכה עם יחידת לימוד של פרקטיקה יעילה ומוכחת מחקרית להתמודדות עם מצבים של דכאון, "טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס" (MBCT). התכנית מסתיימת עם יחידת העמקה של תיאוריה ויישום טיפולי קוגניטיבי התנהגותי. השנה כולה תלווה ביחידת הדרכה קבוצתית והדרכה פרטנית בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס מיינדפולנס. באמצע השנה יצאו הלומדים לריטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית.

*** בקורס CBT של שנה א ושנה ב מוקדשים שלושה שיעורים (של 2 שעות אקדמיות כל אחד) לנושא העמדה הטיפולית והסוגיות של האתיקה המקצועית הייחודיות לטיפול שלעתים הינו קצר מועד.

שנה ג'

שנת הלימודים השלישית מעמיקה לשלושת עולמות התוכן של CBT תהליכי: עולם הACT, עולם ניתוח ההתנהגות ופסיכותרפיה אנליטית פונקציונלית (FAP – Functional Analytic Psychotherapy).

שנה ג' מתחילה עם קורס ACT מתקדם בו התלמידים יוכלו להעמיק את הידע והיישום של הגישה. לאחר מכן נכנס לתהליך למידה של הבסיס ההתנהגותי בקורס ניתוח התנהגות למטפלים. נסיים בקורס פסיכותרפיה אנליטית פונקציונלית (FAP – Functional Analytic Psychotherapy) זהו קורס בו לומדים ליישם עקרונות התנהגותיים בתוך ההקשר של מערכת היחסים הטיפולית באופן פתוח וכנה.

הכשרה מעשית והדרכות

שנה א'
בסוף שנת הלימודים הראשונה, יידרשו התלמידים להציג עבודה טיפולית עם שני מטופלים. העבודה תלווה בהדרכה בקבוצה מהסמסטר השני.

שנה ב' ושנה ג'
עד לסיום שנה ב', התלמידים יידרשו לעבודה טיפולית עם עוד 6 מטופלים לפחות. ובסיום התכנית בסוף שנה ג' הן יידרשו להראות סך הכל עבודה טיפולית עם 10 מקרים (כלומר, עוד שני מקרים לפחות בשנה ג'). התלמידים ימצאו את מקום ההתנסות שלהם באופן עצמאי, עם תמיכה מטעם מרכז שילוב.

**העבודה הטיפולית תלווה בהדרכה פרטנית לכל אורך התכנית, שניתנת מחוץ למסגרת תכנית ההכשרה, ובתשלום ישיר בין המודרך למדריך מחוץ לשכר הלימוד, ובהדרכה קבוצתית שניתנת במסגרת ההכשרה והמשולמת במסגרת שכר הלימוד. *הדרישה כוללת הגשת תיאור מקרה מפורט אחד למדריך הפרטני בסוף שנה ב' ועוד תיאור מקרה מפורט בסוף שנה ג.

שנה ג'
עד לסיום השנה השלישית, התלמידים יידרשו לעבודה טיפולית מתמשכת של 150 שעות טיפול תחת הדרכה לבעלי רקע טיפולי, 300 שעות טיפול תחת הדרכה לאלו שאינם בעלי רקע טיפולי.

קבלה לתכנית מותנית בראיון אישי.

 

 

מטרות התוכנית

  • לאפשר תהליך אישי של היכרות עם שיטת הטיפול של CBT מבוסס מיינדפולנס ואקט
  • להניח יסודות משולבים מהפסיכולוגיה הבודהיסטית ועקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי.
  • ללמד הלכה למעשה ולפתח מיומנות מיינדפולנס באמצעות תרגול אישי, זאת בהתאם לפרוטוקול MBCT . הצגת הבסיס התיאורטי והקליני הקושר מיינדפולנס לטיפול בחרדה, דיכאון, הפחתת לחצים וניהול כעסים.
  • פיתוח יכולות טיפול ברוח הACT ו-FAP
  • לאפשר התוודעות ויישום כלים טיפוליים בהשראת גישות אלו בעבודה עם מטופלים בקליניקה תוך התבוננות מחודשת באירועי חיים והתערבויות "כאן ועכשיו".
  • הדרכה בקבוצה שמטרתה הטמעת כלים מעולם ה- CBT התהליכי בטיפול בקליניקה.

אוכלוסיית יעד

פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, רופאים מומחים, מטפלים בהבעה, יועצים חינוכיים,
קלינאיות תקשורת, בעלי תואר ראשון בסיעוד, מרפאות בעיסוק, בעלי תואר שני בחינוך מיוחד, המעוניינים להרחיב ידע תיאורטי וכישורי טיפול משולב בעבודתם.

תנאי קדם

סטודנטים בעלי תואר ראשון שאינו מתחום: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מדעי ההתנהגות, קרימינולוגיה, טיפול בשילוב אמנויות ידרשו להשלמת קורסי בסיס בפסיכולוגיה במוסד אקדמי או בתוכנית הכשרה המוכרת על ידי האיגוד, ע"פ הפרוט הבא ( ניתן ללמוד אצלנו בעלות נוספת):

  • מבוא לפסיכולוגיה – 30 ש"א
  • פסיכולוגיה התפתחותית – 60 ש"א
  • פסיכופתולוגיה – 60 ש"א
  • תאוריות אישיות 30 ש"א
  • את הקורסי המבוא יש להשלים לפני תחילת שנה א' ללימודים.
  • מהות הטיפול: יחסי מטפל-מטופל סה"כ 36 ש"א. בקורס עוסקים לצד מהות הטיפול באתיקה בהיקף של 36 ש"א.

(בעלות נוספת של 2000 ₪).
ניתן ללמוד קורסים אלה במרכז שילוב בתשלום נוסף

דרישות

הכשרה מעשית לסיום התכנית תכלול:

עבודה טיפולית ישירה עם פונים
הדרכה פרטנית ( בתשלום נוסף הנקבע ומשולם בין הסטודנט לבין המדריך )
הדרכה בקבוצה( משולם בתוך התוכנית)

סך דרישות ההכשרה המעשית לסיום ההכשרה בתכנית:

  1. למטפלים: מינימום 150 שעות טיפול ישיר המאושרות על ידי המדריך הפרטני
    מינימום 8 מטופלים
    מינימום 50 שעות הדרכה פרטנית
  2. לחסרי רקע טיפולי: מינימום 300 שעות טיפול ישיר המאושרות על ידי המדריך הפרטני
    מינימום 10 מטופלים
    מינימום 50 שעות הדרכה פרטנית בשלוש שנים .
    המלצה: שנה א 12 שעות הדרכה פרטנית
    שנה ב 19 שעות הדרכה פרטנית
    שנה ג 20 שעות הדרכה פרטנית מינימום טיפול ב-10 מטופלים בשלוש
  3. 115 שעות הדרכה בקבוצה קטנה בשלוש שנים (במסגרת התכנית, כלול בעלות הקורס)

על התהליכים הטיפוליים להיות באורך של 10 מפגשים לפחות כל אחד

מבנה

תאריך פתיחה: 4.11.24
המפגשים יתקיימו בימי ב', בין השעות 15:30-20:30

תעודה

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל דרישות התכנית, תוענק לו תעודה מטעם מרכז שילוב והיחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה.

הערות

  • התכנית בשנתיים הראשונות שלה מאושרת ע"י איט"ה.
  • לקבלת הסמכה מאיט"ה, יידרשו הלומדים לעמוד בדרישות איט"ה ותהליך השלמת הדרישות הן באחריות הלומד
  • המשך לשנה ג', תאפשר להמשיך ולקבל הדרכה בקבוצה והדרכה פרטנית להשלמת שעות ההסמכה
  • המעבר לשנה ב' בכל התוכניות תלוי במספר המשתתפים.
  • כדי להתקבל לחברות באיט"ה ולהכרה כמטפלי CBT בתחום מומחיותם יש לעמוד בקריטריונים המפורסמים באתר איט"ה והקריטריונים המפורסמים באתר הזה הם המחייבים: https://www.itacbt.co.il
  • כדי לקבל תעודה בפסיכותרפיה מהאיגוד הישראלי לפסיכותרפיה רב תחומית (לאחר שלוש שנים) יש להציג בנוסף ולאחר סיום הלימודים, שני טיפולים ארוכי טווח של 52 שעות כל אחד לסטודנטים ללא רקע טיפולי.

תקופת קורונה/ תקופה דומה לה:
בכפוף להנחיות משרד הבריאות ובשיקול הנהלת מרכז שילוב, ייתכן והלימודים כולם או חלקם יתקיימו באמצעים מקוונים מרחוק. מרכז שילוב ערוך טכנית ומתודולוגית לקיים את הלימודים בכל תנאי ובכל הרכב כזה או אחר בהתאם לשיקולים המקצועיים של צוות הנהלה. המעבר ללמידה בזום הוא חלק בלתי נפרד מה "כאן עכשיו" של תקופתנו ולכן מהותית וגם חוזית כל מעבר ללמידה מרחוק לא יהווה הפרת חוזה או עילה להחזר כספי בגין הלימודים שימשיכו כסדרם

מרכז אקדמי

ד"ר יסמין פולדר הד

צוות מרצים ומנחים

ד"ר יסמין פולדר הד

מיכל כהן M.A

אלהיה אייל מור

יששכר עשת M.A

עדי דוידוביץ M.A

ד"ר קרין שטרן BCBA

אורן גרסטנהייבר

לפרטים והרשמה או כל שאלה

  • 04-9931110 | 050-8529455 | 050-8529239

    merkazshiluv1@gmail.com

    כפר תקווה, ת.ד 17, קריית טבעון

  • טופס יצירת קשר