דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)
CBT, טיפול התנהגותי קוגניטיבי

לימודי CBT מבוסס מיינדפולנס - קמפוס עיינות תכנית דו שנתית

רקע ללימודי CBT מבוסס מיינדפולנס - קמפוס עיינות

התכנית נלמדת גם במקפוס שילוב כפר תקוה בצפון הארץ - לפרטים לחץ כאן
להקלטה של המפגש הכרות עם התכנית - לחץ כאן

טיפול CBT הפך בשנים האחרונות לטיפול רווח ואפקטיבי בבעיות ומצבים שונים.
הוא התפתח מהמיקוד בשינוי מחשבתי להכרה בצורך לקבל ולהתבונן. מעבר זה, הוביל לתנועה מה- CBT הקלאסי (גל שני) לגישות חדשות הנקראות בשם כולל "גל שלישי".

בשנים האחרונות רווחות בשדה הטיפול גישות טיפוליות שונות, המתבססות על תרגול אינטנסיבי של התודעה, אשר מקורו במסורות רוחניות מן המזרח ובראשן המסורת הבודהיסטית. בין הנחקרות ובעלות היעילות המוכחת ביותר ניתן למצוא מגוון של פסיכותרפיות המכונות יחד "הגל השלישי" של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי. הגל השלישי כולל גישות כגון: טיפול בקבלה ומחויבות (ACT), הפחתת לחצים וחרדה באמצעות מיינדפולנס (MBSR), טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס (MBCT), וטיפול מטה-קוגניטיבי (MCT).

במרבית המקומות בהם נלמד טיפול מבוסס מיינדפולנס, הוא מנותק משורשיו העמוקים ומן הפסיכולוגיה הבודהיסטית, ונלמד ככלי לאימון קשבי-תודעתי. התוכנית המוצעת במרכז שילוב מבקשת לחבר בין השורשים העמוקים של גישות אלו לבין היישומיים הטיפוליים של תרגול מיינדפולנס בתוכנית לימוד של שנתיים עם אפשרות להמשך פרקטיקום להסמכה בשנה השלישית.

התכנית מוכרת ע"י איט"ה (האגודה הישראלית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי) .
תכנית זו הינה פרי פיתוח ויישום של מרכז שילוב ובליווי היחידה ללימודי המשך אוניברסיטת חיפה, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות.

מטרות התוכנית

המטרה המרכזית היא לאפשר תהליך אישי של היכרות מעמיקה עם הבסיס התיאורטי והמעשי של גישות "הגל השלישי" – הן מהזווית של הפסיכולוגיה הבודהיסטית (mindfulness) והן מהזווית של עקרונות היסוד של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. התכנית תאפשר לסטודנטים ליישם כלים טיפוליים בהשראת גישות אלו בעבודתם עם מטופלים בקליניקה, וככלי להתפתחות מקצועית-אישית.

המטרות הן:

  • לאפשר תהליך אישי של היכרות עם שיטת הטיפול של CBT מבוסס מיינדפולנס וגישות "הגל השלישי" בטיפול.
  • להניח יסודות משולבים מהפסיכולוגיה הבודהיסטית ועקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי.
  • ללמד הלכה למעשה ולפתח מיומנות מיינדפולנס באמצעות תרגול אישי, זאת בהתאם לפרוטוקול MBSR/MBCT תוך יישמו בפועל.
  • לאפשר התוודעות ויישום כלים טיפוליים בהשראת גישות אלו בעבודה עם מטופלים בקליניקה
  • הדרכה בקבוצה שמטרתה הטמעת כלים אלה בטיפול בקליניקה.
  • להציג את הבסיס התיאורטי והקליני הקושר מיינדפולנס לטיפול בחרדה, דיכאון, הפחתת לחצים וניהול כעסים
  • התנסות ביישום הכלים שנלמדו בקורס דרך התבוננות מחודשת באירועי חיים והתערבויות "כאן ועכשיו"

אוכלוסיית יעד

פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, רופאים מומחים, מטפלים בהבעה, יועצים חינוכיים, המעוניינים להרחיב ידע תיאורטי וכישורי טיפול משולב בעבודתם.

לוח זמנים

מפגשים שבועיים, המפגשים יתקיימו בימי חמישי בין השעות 15:30-20:30 ו/או בימי שישי, בין השעות 08:30-13:30
תאריך פתיחה: 16/10/2020

תעודה

תלמיד אשר ישתתף באופן סדיר בלימודים וימלא אחר כל דרישות התכנית, תוענק לו תעודה מטעם מרכז שילוב והיחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה

  • התכנית מאושרת ע"י איט"ה.
  • לקבלת הסמכה, יידרשו הלומדים לעמוד בדרישות איט"ה והתהליך השלמת הדרישות הן באחריות הלומד.
  • במידה ותתגבש קבוצת המשך לשנה ג', היא תוכל להמשיך ולקבל הדרכה בקבוצה והדרכה פרטנית להשלמת שעות ההסמכה.

הערות

*קבלה לתכנית מותנית בראיון אישי.

בעקבות משבר הקורונה והאפשרות לגל נוסף בחורף, אנו מבקשים להדגיש כי במידה והלמידה לא תתאפר פנים אל פנים, הלימודים יתקיימו באמצעות הזום און ליין. מרכז שילוב ערוך ובעל ניסיון בלימודים כאלה.

מרכז אקדמי

ד"ר יסמין פולדר הד

צוות מרצים ומנחים

איילת שמולביץ'

גילה פז

איה זק

שנה א שנה ב

שנת הלימודים הראשונה נפתחת בלימודי פסיכולוגיה בודהיסטית אשר תתווה את הבסיס ללימוד מיינדפולנס על הקשריו השונים והרחבים. בהמשך,  נלמדת יחידה, הבנויה משילוב של תרגול מיינדפולנס ומבוא לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. במסגרת המבוא נלמד את העקרונות התאורטיים והכלים המעשיים העומדים בבסיס טיפול CBT. הלמידה תמשיך ביחידת טיפול בקבלה ומחויבות ACT. באמצע השנה יצאו הלומדים לרטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית. לאחר מכן תהיה יחידה של הדרכה קבוצתית בה יוכלו התלמידים ליישם ולתרגל את הנלמד במהלך השנה.

קורסים וסדנאות

  • פסיכולוגיה בודהיסטית
  • יסודות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי
  • ACT
  • פרקטיקום שנה א CBT מבוסס מיינדפולנס
  • רטריט שנה א CBT מבוסס מיינדפולנס

דרישות

בסוף שנת הלימודים הראשונה יידרשו התלמידים להציג עבודה טיפולית עם שני מטופלים. העבודה תלווה בפרקטיקום בקבוצה מהסימסטר השני.

מטלות כתבה לסיום שנה א':
המטרה: שילוב בין החומר הנלמד לפרקטיקה בטיפול.
הגשת תיאור מקרה שיכלול: תיאור המטופל, הטיפול ותוצאותיו. זאת בעזרת השפה והמונחים של הגישות הטיפוליות שנלמדו בשנה א'

לוחות זמנים

מפגשים שבועיים, המפגשים יתקיימו בימי חמישי בין השעות 15:30-20:30 ו/או בימי שישי בין השעות 08:30-13:30

סה"כ שעות אקדמאיות

שעות לימוד אקדמיות בשנה 200

שנת הלימודים השנייה מאפשרת העמקה בתיאוריה ויישום מבחינת הגישה הקוגנטיבית התנהגותית ו"גל שלישי". השנה תיפתח ביחידת העמקה של תיאוריה ויישום טיפולי קוגניטיבי התנהגותי. בהמשך תילמד יחידה של ויסות רגשי ופסיכופיזיולוגי, המציגה גישות טיפוליות לקשיי ויסות במגוון הפרעות פסיכולוגיות. היחידה משלבת את גישת ה- insight dialogue  כוויסות בתקשורת ומערכות יחסים. היא יוצקת יסודות מיינדפולנס אל תוך דיאלוג בין אישי מעמיק, אימון בעבודה מטא-קוגניטיבית ויציאה מחשיבה אוטומטית וסכמות אוטומטיות בסיוע לתהליכי הפרדה קוגניטיבית. התכנית מסתיימת ביחידת לימוד של פרקטיקה יעילה ומוכחת מחקרית "הפחתת לחצים באמצעות מודעות קשובה" (MBSR). השנה כולה תלווה ביחידת הדרכה קבוצתית והדרכה פרטנית בתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מבוסס מיינדפולנס. באמצע השנה יצאו הלומדים לרטריט אימון, תרגול והעמקה בין יומיים לחיבור בסיסי הידע של התכנית.

קורסים וסדנאות

  • רטריט שנה ב CBT מבוסס מיינדפולנס
  • ACT
  • Insight dialogue
  • תיאוריה ויישום טיפול קוגניטיבי התנהגותי להפרעות חרדה, OCD , PTSD

דרישות

עד לסיום השנה השנייה, התלמידים יידרשו לעבודה טיפולית עם 4 מטופלים לפחות. התלמידים ימצאו את מקום ההתנסות שלהם באופן עצמאי, עם תמיכה מטעם מרכז שילוב.

הטיפולים ילוו בהדרכה פרטנית שניתנת מחוץ למסגרת תכנית ההכשרה, ובתשלום ישיר בין המודרך למדריך מחוץ לשכר הלימוד, ובהדרכה קבוצתית שניתנת במסגרת ההכשרה והמשולמת במסגרת שכר הלימוד. *הדרישה כוללת הגשת תיאור מקרה מפורט אחד למדריך הפרטני.

סך דרישות ההכשרה המעשית לסיום ההכשרה בתכנית:

  1. מינימום 75 שעות טיפול ישיר המאושרות על ידי המדריך הפרטני (במסגרת התכנית)
  2. מינימום 25 שעות של הדרכה פרטנית בשנתיים המלצה ל 12 שעות הדרכה פרטנית בשנה א ו-13 שעות הדרכה פרטנית בשנה ב (תשלום מחוץ למסגרת התשלום לתכנית ואינו כלול בעלות הקורס)
  3. מינימום טיפול ב-6 מטופלים בשנתיים (במסגרת התכנית)
  4. 25 שעות הדרכה בקבוצה של עד 4 משתתפים בשנתיים (במסגרת התכנית, כלול בעלות הקורס)

לוחות זמנים

מפגשים שבועיים,המפגשים יתקיימו בימי חמישי בין השעות 15:30-20:30 ו/או ימי שישי בין השעות 08:30-13:30

סה"כ שעות אקדמאיות

שעות לימוד אקדמיות בשנה 200

הערות

במידה ותתגבש קבוצת המשך לשנה ג', היא תוכל להמשיך ולקבל הדרכה בקבוצה והדרכה פרטנית להשלמת שעות ההסמכה בתכנית.

לפרטים והרשמה או כל שאלה

  • 04-9931110 | 050-8529455 | 050-8529239

    merkazshiluv1@gmail.com

    כפר תקווה, ת.ד 17, קריית טבעון

  • שלחו לי חדשות ועדכונים