דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

תכנית לימודים דו שנתית ב-ACT (תרפיית קבלה ומחויבות) למטפלים'ות לימודים במתכונת משולבת: אונליין ושלושה מפגשים פרונטליים במרכז הארץ תכנית דו שנתית

רקע לתכנית לימודים דו שנתית ב-ACT (תרפיית קבלה ומחויבות) למטפלים'ות

ACT היא גישה טיפולית התנהגותית-הקשרית, שמתבוננת בקשיים לא כפתולוגיה של האדם, אלא כתקיעות שנובעת מההקשר שבו הוא חי ופועל. גישה זו מתמקדת בקבלה וביצירת שינוי, ונמצאה יעילה ביצירת תנועה משמעותית בחיי מטופלים במגוון מצבי חיים, ובכללם בהתמודדות עם מצבי קושי וטראומה. תוכנית למידה זו היא תכנית חדשנית ראשונה מסוגה בארץ, המוקדשת כולה ללמידה מעמיקה ואינטנסיבית של ACT (תרפיית קבלה ומחויבות).

העולם שלנו רועש וסוער – מלחמות, מתחים פוליטיים, וסוגיות חברתיות מטלטלים את חיינו ומשפיעים על כל תחומי החיים. בתקופה כזו, לא מעט מטפלות ומטפלים מתקשים למצוא דרך להיות שם עבור המטופלות והמטופלים שלהם, בזמן שהם עצמם מתמודדים עם אותם קשיים.

נקודת המוצא לטיפול ACT הינה עמדה שוויונית בין המטפל'ת למטופל'ת, המבוססת על האנושיות המשותפת שלנו. הקשר הטיפולי הוא המצע לטיפוח יכולות חדשות שיסייעו למטופל'ת לצאת מהתקיעות בחייו'ה, לעשות תנועות חדשות ומיטיבות, ולטפח חיים המכוונים ע"י המצפן הפנימי שלו'ה. ACT מציע עמדה טיפולית הממקמת את המטפל'ת והמטופל'ת בסירה אחת. היא מזמינה את המטפל'ת לייצר מרחב טיפולי יציב, גמיש ויעיל, המאופיין בנוכחות מודעת, סקרנית, חומלת, המאפשרת מפגש מלא עם רגשות, מחשבות, תחושות וחוויות – של המטפל'ת והמטופל'ת גם יחד - ותנועה לעבר מה שחשוב ובעל ערך. ACT מאפשרת למטופל'ת ולמטפל'ת למצוא יחד עוגן ובסיס להמשיך לחיות חיים של משמעות וערך, גם בתנאים הקשים והמאתגרים ביותר.

תכני התכנית
התכנית מציעה לימודי עומק חווייתיים של תרפיית קבלה ומחויבות (ACT), תוך חקירת והבנת שורשיה הביהביוריסטיים; וכן הכרות מעמיקה עם תאוריית מסגור הזיקות (RFT), הנמצאת בליבת העבודה בACT. גישה טיפולית מבוססת מחקר זו מכוונת את המטפל'ת להקשבה ולהתערבות מילולית פונקציונלית ומדויקת.

חמשת הסמסטרים הראשונים של התכנית יוקדשו ללמידה מעמיקה ורב-שכבתית של תרפיית קבלה ומחויבות (ACT) ושל תיאוריית מסגור הזיקות (RFT), אשר מהווה את הבסיס התיאורטי שלה. הלמידה נבנית בהדרגה לאורך הסמסטרים: החל מהיכרות חווייתית עם עקרונות הגישה והעמדה הטיפולית (סמסטר ראשון), דרך פיתוח כישורים טיפוליים המבוססים על גמישות פסיכולוגית (סמסטרים שני ושלישי), ועד ליישום הקליני של ACT עם מגוון אוכלוסיות ומצבי חיים (סמסטרים רביעי וחמישי). תיאוריית מסגור הזיקות נלמדת באופן אינטגרטיבי לצד העבודה עם שפה, קוגניציה והתערבות מילולית מדויקת.

הסמסטר השישי והאחרון יוקדש ללימודי פסיכותרפיה פונקציונלית אנליטית (FAP). FAP הינה גישה טיפולית המתמקדת בקשר שבין המטפל למטופל, ורואה בו מרחב חי לשינוי — דרך זיהוי, חיזוק ועבודה עם דפוסי התנהגות כפי שהם מתבטאים כאן ועכשיו בטיפול.

כמו כן, במהלך הלימודים יתקיימו שני ריטריטים (סמינרי למידה דו-יומיים) שיתמקדו כל אחד בגישה אחרת של הגל השלישי של ה-CBT. כגון: טיפול מבוסס חמלה (CFT), טיפול התנהגותי-דיאלקטי (DBT), סכמה תרפיה.

לאורך כל התכנית, נעמיק בעקרונות הבסיסיים של הטיפול ההתנהגותי-הקשרי ובהתערבויות המוצעות בו. במהלך הלימודים, המשתתפים'ות ירכשו את היכולות להמשיג, לתכנן וליישם את העקרונות והכלים הנלמדים בעבודתם'ן הקלינית, תוך התאמה למגוון אוכלוסיות ומצבי חיים שונים, ובכלל זאת מצבי טראומה ופוסט טראומה.

מטרות התוכנית

  • טיפוח הגמישות הפסיכולוגית של הלומדים'ות, ופיתוח עמדה טיפולית המביאה גמישות זו לידי ביטוי
  • פיתוח מודעות, רגישות, אומץ ופתיחות המאפשרים התפתחות זהות טיפולית חומלת ואפקטיבית
  • פיתוח הבנה מעמיקה של המדעים ההתנהגותיים-הקשריים (CBS) ומשמעויותיהם הטיפוליות
  • למידה, התנסות ותרגול הכלים והמיומנויות הטיפוליות ה-ACTיות
  • יישום ACT הלכה-למעשה בקליניקה

אוכלוסיית יעד

התכנית מתאימה למטפלים ומטפלות פעילות'ים ובעלי'ות ניסיון, המעוניינים'ות לעגן את עבודתם'ן הקלינית בגישות התנהגותיות-הקשריות.

אל התכנית יתקבלו מטפלים'ות בעלי'ות תואר טיפולי מובהק ורישיון מקצוע (פסיכולוגים'ות מומחים'ות או בהתמחות, עובדים'ות סוציאליים'ות, פסיכיאטרים'ות, קרימינולוגים'ות קליניים'ות, מטפלים'ות באומנות). כמו כן, תישקל האפשרות לקבלת מועמדים ממקצועות נלווים בעלי רישיון מקצועי (יעוץ חינוכי, סיעוד, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פסיכותרפיה וניתוח התנהגות).

הקבלה לתכנית הינה על סמך תעודות, ניסיון קליני, המלצה וריאיון אישי.

דרישות

  • השתתפות פעילה ונוכחת עם מצלמה פתוחה בלפחות 80% מסך המפגשים בכל סמסטר.
  • עיון בחומרי הלימוד הנשלחים (קריאה, צפייה, האזנה) והגשת מטלות ותרגולים.
  • הבאת תיאורי מקרה למפגשי ההדרכה – לפחות שני מקרים בכל סמסטר, החל מהסמסטר השני ואילך.

שיטת לימוד

גישת ACT נלמדת "מבפנים", כלומר הלמידה נעשית תוך מפגש אישי אמיץ עם מה שעולה בתוכנו. למידה זו מבקשת מהלומדים'ות להגיע ללמידה ממקום סקרן, פתוח, ואמיץ.  על כן, ההוראה כוללת הרצאות לצד תרגול אישי, בין-אישי וקבוצתי, המזמינים את הלומד'ת להתבוננות פנימית ולמפגש תהליכי וחוויתי עם התכנים הנלמדים.

זמן המפגש מתחלק בין למידה דידקטית, למידה חווייתית ולמידת עמיתים. הלומדים'ות יתבקשו להביא תיאורי מקרה מעבודתם'ן להדרכה קבוצתית משותפת.

מבנה

בכל שנה יתחלקו השיעורים על פני 3 סמסטרים, 8 מפגשים בכל סמסטר.
חלק מהמפגשים ייערכו אונליין, וחלקם יתקיימו באופן פרונטלי. במפגשים הפרונטליים לא תתאפשר השתתפות דרך הזום, והנוכחות הפיזית נדרשת (פירוט תאריכים מדויק יישלח לנרשמים'ות).

זמני הלימוד: ימי שני בשעות 9-14 (6 שעות אקדמיות למפגש).
בנוסף בכל שנה יתקיים ריטריט בימי חמישי-שישי (12 ש"א).
סה"כ: 312 שעות אקדמיות הפרוסות על פני 2 שנות לימוד.
תאריך התחלה: 24.11.2025

תעודה

ללומדים'ות אשר ימלאו אחר כל דרישות התכנית, תוענק תעודה מטעם מרכז שילוב.

מרכז אקדמי

דר׳ קרין שטרן

מרכז תכנית

דר׳ יסמין פולדר הד

צוות מרצים ומנחים

דר׳ יסמין פולדר הד

דר׳ קרין שטרן

קרן ניסן-אילסר

עזי רחים

לפרטים והרשמה או כל שאלה

  • 04-9931110 | 050-8529239

    merkazshiluv1@gmail.com

    כפר תקווה, ת.ד 17, קריית טבעון

  • טופס יצירת קשר