סדנא מעשית למטפלים
רקע ליישום חשיבה הכרתית ('ימימה') בטיפול
"כשהמערכת שקטה אפשר גם להגיד כלום והאדם מולך יירגע"- ימימה אביטל
כמטפלים, השאלות- 'מה יוצר שינוי/ צמיחה?' 'מה עוזר להתמודד עם קושי?' הן כמו מצפן שמלווה את עבודתנו, מצפן ההולך ומתפתח לאורך השנים. קורס זה מציע זווית נוספת להתבונן על שאלות אלה, ובכך להעשיר ולהעמיק את המצפן הטיפולי שלנו בעבודתנו הטיפולית. זווית זו היא הפרספקטיבה של החשיבה ההכרתית על המעשה הטיפולי.
החשיבה הכרתית הידועה גם בשם 'שיטת ימימה', היא לימוד אשר תומך ביכולתו של האדם לקבל את עצמו ואת המתרחש בו מתוך הסכמת הלב. זהו לימוד רוחני של תורת התפתחות וצמיחה אישית, אשר מונה כיום עשרות אלפי לומדים בארץ ובחו"ל.
לאורך 18 שנות עבודתי כמטפלת מצאתי כי תורת הנפש לפי תפיסת החשיבה ההכרתית, והרעיונות הנגזרים ממנה, הם בעלי משמעויות טיפוליות, וניתן לגזור מהן תובנות תיאורתיות ומעשיות כאחד. תובנות אלו בהן נעסוק בקורס, הינן פרי של מחקר הדוקטורט שלי, בו ניסחתי תיאוריה פסיכותרפית על בסיס מחקר רחב היקף של כתבי החשיבה ההכרתית.
רעיונות החשיבה ההכרתית עוסקים למשל במבנה הפנימי של האדם המכיל מהות טובה שאינה תלויה בדבר; בזיהוי הכאבים הרגשיים, הנקראים בלימוד 'עומס', כנפרדים מהאדם; בהבנת הקשר עם הסובב אותנו כהשתקפות למתרחש בפנימיותנו; בהבנת המערכת האישית שלנו כמערכת שבמהותה פועלת מתוך כוונה להיטיב עם עצמנו, ועוד.
בקורס נלמד מושגים ורעיונות אלה, וננסה להבין את המשמעות שלהם בעבודתנו הטיפולית, הן תיאורטית והן באופן יישומי דרך תיאורי מקרה.
מרצה
ליאת צוקר
אוכלוסיית יעד
הקורס מיועד לעוסקים במקצועות טיפוליים.
אין צורך בידע קודם בחשיבה הכרתית. כלומר, הקורס מתאים ללומדי ימימה וותיקים כמו גם לכאלו שזהו להם המפגש הראשון עם החשיבה ההכרתית.
תתקיים שיחה אישית מקדימה בטרם ההרשמה לקורס.
מטרות הקורס
- הכרות עם הרעיונות והמושגים המרכזיים של החשיבה ההכרתית דרך לימוד טקסטים מתוך כתבי החשיבה ההכרתית
- חקירה אישית של אופן יישום ההבנות מהלימוד במפגש הטיפולי
נושאי לימוד עיקריים
- 'הכרת הטוב'- הבחנה בין המושג 'הטוב מהותי' מול הטוב שתלוי במשהו חיצוני. הבחנה המהווה מקור תמיכה מרכזי למטפל ולמטופל.
- הכרת ה'מיותר'- הסתכלות לא פתולוגית על רגשות שליליים. הבחנה בין הסתכלות אשלייתית דרך ה'עומס' לעומת הסתכלות דרך ה'מהות'. זווית הסתכלות חדשה על המושגים 'השלכה' ו'העברה'.
- ה'לב' כשער של כל המערכת, ריפוי דרך חום הלב.
- המוטיבציה האנושית כמונעת מכמיהה בלתי פוסקת להרגיש את ה'טוב המהותי'.
- 'דיוק'- בחירה בטוב המתאפשר כרגע. העבודה הטיפולית כמלאכת 'דיוק'.
- 'תוצאה'- התוצאה מתרחשת מעצמה בעקבות הגדלת ההבנה. תפיסה המאירה עוד זווית על תפיסת מטרת הטיפול, ועל היחס בין הטיפול לתוצאותיו.
שכר לימוד
1,600 ש״ח (מתוכם 300 ש״ח דמי רישום)
שיטת לימוד
בכל מפגש יתקיים חלק תיאורטי וחלק הדרכתי מעשי. החלק התיאורטי יתבסס על טקסט מתוך כתבי החשיבה ההכרתית, דרכו נלמד על רעיונות החשיבה ההכרתית בהתמקדות על מושג מרכזי בכל מפגש. החלק המעשי יתבסס על דוגמאות מתוך מקרים מהשדה הקליני שיוצגו על ידי חברי הקבוצה כמרחב משותף להבנת יישום הנלמד בטיפול.
מבנה
6 מפגשים, בימי שישי, 9:00-12:00, בזום.
בתאריכים: 3/1, 10/1, 17/1 24/1, 31/1, 7/2.
סה״כ : 18 ש״א.
תעודה
תלמיד/ה אשר תשתתף באופן סדיר בלימודים ותמלא אחר כל דרישות התכנית, תוענק לו/ה תעודה מטעם מרכז שילוב
תאריך פתיחה
לוחות זמנים
6 מפגשים, בימי שישי, 9:00-12:00, בזום.
בתאריכים: 3/1, 10/1, 17/1 24/1, 31/1, 7/2.
סה״כ : 18 ש״א.