דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

יישום 'חשיבה הכרתית' ('ימימה') בטיפול

סדנא מעשית למטפלים בהשראת 'החשיבה ההכרתית'

רקע ליישום חשיבה הכרתית ('ימימה') בטיפול

"אם אתה מקבל את עצמך עם העומס, יש שינוי"- ימימה אביטל

כמטפלים, השאלות- 'מה יוצר שינוי/ צמיחה?' 'מה עוזר להתמודד עם קושי?' הן כמו מצפן שמלווה את עבודתנו לאורך השנים. בקורס זה נבחן את תשובותיה של החשיבה ההכרתית לשאלות אלה, ונחקור את יישומן בטיפול.

"נותנת רגש כלפי קיומך, יש שקט, אז יכולה גם להרגיע לב אחר"- ימימה אביטל
'חשיבה הכרתית' הידועה גם בשם 'שיטת ימימה', היא לימוד רוחני של תורת התפתחות וצמיחה אישית, שמתקיימת בישראל בעשרות השנים האחרונות. תורת הנפש לפי תפיסת 'החשיבה ההכרתית', והרעיונות הנגזרים ממנה, הם בעלי משמעויות טיפוליות, וניתן לגזור מהן תובנות תיאורתיות ומעשיות כאחד.
ההבנות של 'החשיבה ההכרתית' עוסקות למשל במבנה הפנימי של האדם המכיל מהות טובה שאינה תלויה בדבר; בזיהוי הכאבים הרגשיים, הנקראים בלימוד 'עומס', כנפרדים מהאדם; בהבנת הקשר עם הסובב אותנו כהשתקפות למתרחש בפנימיותנו; בהבנת המערכת האישית שלנו כמערכת שבמהותה פועלת מתוך כוונה להיטיב עם עצמנו. הבנות אלה, כמו הבנות נוספות רבות אחרות בלימוד, תומכות ביכולתו של האדם לקבל את עצמו ואת המתרחש בו מתוך הסכמת הלב, שמביאה שקט ושמחה, שזוהי אחת העדויות המרכזיות של יישום הלימוד.
בקורס נלמד רעיונות ומושגים מתוך כתבי 'החשיבה ההכרתית', וננסה להבין את המשמעות שלהם בעבודתנו הטיפולית.

מרצה

ליאת צוקר

ליאת צוקר, (M.A) מטפלת באמנות מאז 2006. לומדת ומלמדת ימימה. בימים אלה כותבת דוקטורט באוניברסיטת חיפה על תאוריה פסיכותרפית שמתבססת על כתבי החשיבה ההכרתית של ימימה אביטל. מעבירה סדנאות המשלבות בין טיפול באמנות לחשיבה הכרתית. עובדת עם מבוגרים במסגרות טיפוליות של בריאות הנפש, ובקליניקה פרטית בקיבוץ משמרות.

אוכלוסיית יעד

הקורס מיועד לעוסקים במקצועות טיפוליים.
אין צורך בידע קודם בחשיבה הכרתית. כלומר, הקורס מתאים ללומדי ימימה וותיקים כמו גם לכאלו שזהו להם המפגש הראשון עם החשיבה ההכרתית.
תתקיים שיחה אישית מקדימה בטרם ההרשמה לקורס.

מטרות הקורס

  • הכרות עם הרעיונות והמושגים המרכזיים של 'החשיבה ההכרתית' דרך לימוד טקסטים מתוך כתבי החשיבה ההכרתית
  • חקירה אישית של אופן יישום ההבנות מהלימוד במפגש הטיפולי

נושאי לימוד עיקריים

  • 'הכרת הטוב'- הטוב האמיתי מול הטוב המותנה, כמקור תמיכה מרכזי למטפל ולמטופל.
  • הכרת ה'מיותר'- הבחנה בין הסתכלות אשלייתית דרך ה'עומס' לעומת הסתכלות דרך ה'מהות'. זווית הסתכלות חדשה על המושגים 'השלכה' ו'העברה'
  • 'פיצוי' כמנגנון הישרדות של המערכת.
  • ה'תיקון' כתיקון ההסתכלות, ריפוי דרך חום הלב. לימוד המכלול זיהוי- הפרדה-קבלה
  • מתנת ה'המתנה'- משמעות ההמתנה כעמדה טיפולית
  • 'דיוק'- בחירה בטוב המתאפשר לי כרגע. העבודה הטיפולית כמלאכת דיוק
  • 'תוצאה'- התוצאה מתרחשת מעצמה בעקבות הגדלת ההבנה. מה היחס של הטיפול לתוצאותיו?

שיטת לימוד

בכל מפגש יתקיים חלק תיאורטי וחלק הדרכתי מעשי. החלק התיאורטי יתבסס על טקסט מתוך כתבי 'החשיבה ההכרתית', דרכו נלמד על רעיונות 'החשיבה ההכרתית' בהתמקדות על מושג מרכזי בכל מפגש. החלק המעשי יתבסס על דוגמאות מתוך מקרים מהשדה הקליני שיוצגו על ידי חברי הקבוצה כמרחב משותף להבנת יישום הנלמד בטיפול.

מבנה

שמונה מפגשים שבועיים במרכז שילוב, שבקרית טבעון.
בימי שני מ-17:30 עד 20:00.
תאריכים: 7.2, 14.2, 21.2, 28.2, 7.3, 14.3, 21.3, 28.3

תעודה

תלמיד/ה אשר תשתתף באופן סדיר בלימודים ותמלא אחר כל דרישות התכנית, תוענק לו/ה תעודה מטעם מרכז שילוב

תאריך פתיחה

07-02-2022

לוחות זמנים

תאריך פתיחה: 7.2.2022

לפרטים והרשמה או כל שאלה

  • 04-9931110 | 050-8529455 | 050-8529239

    merkazshiluv1@gmail.com

    כפר תקווה, ת.ד 17, קריית טבעון

  • שלחו לי חדשות ועדכונים